skip to Main Content
Wanneer Mag Of Moet Je De Tandarts Bellen?

Wanneer mag of moet je de tandarts bellen?

Binnen onze openingstijden kun je ons gewoon bereiken voor al je vragen over je gebit. Ook voor het verzetten of het maken van een afspraak bij de tandarts of mondhygiënist kan je ons natuurlijk bellen tijdens openingstijden. Als je last hebt van je tanden of kiezen dan moet je niet ta lang wachten met het maken van een afspraak. Als je te lang wacht, dan kunnen je klachten flink erger worden en is de behandeling vaak veel uitgebreider. De meeste tandartsen zijn echter niet 24 uur per dag bereikbaar, daarom hieronder wat je moet doen bij echte spoedklachten.

Tandarts bellen bij spoedgevallen

Bij echte spoedgevallen zoals trauma’s (verloren tanden na een val of ongeluk) of nabloedingen nadat je bij de tandarts bent geweest kan je altijd bellen. Zijn wij gesloten dan krijg je vanzelf een bandje te horen waarop het noodnummer staat dat je buiten kantoortijden kan bellen. De tandarts die dan  spoeddienst heeft zal je klachten aanhoren en beoordelen of er een behandeling moet plaatsvinden. Als de klachten ernstig zijn zal hij of zij je vertellen wat je moet doen. Bij minder heftige pijnklachten of langdurige klachten kan je beter de eerstvolgende werkdag je eigen tandarts bellen. De eigen tandarts kent je gebit het beste en heeft recente röntgenfoto’s die hij/zij kan raadplegen. Let er op dat je een noodbezoek aan de tandarts altijd direct af moet rekenen. De noodtandarts heeft immers geen overeenkomst met jouw zorgverzekeraar om rechtstreeks de nota in te dienen. De kosten van een spoedtijden zijn hoger dan bij de eigen tandarts. Omdat er buiten kantoortijden wordt gewerkt is er een toeslag.