skip to Main Content

Snurken of Slaapapneu? Korte wachttijd!

snurken

Tandarts Raymond Heijthuijsen is erkend specialist op het gebied van slaapapneu en snurkklachten

Patiënten met snurkproblemen en/of slaapapneu kunnen nu ook terecht bij Tandartspraktijk Vroegh & Yoe in Tilburg! Tandarts Raymond Heijthuijsen is erkend NVTS-specialist op het gebied van slaapapneu en snurkproblemen en werkt nauw samen met de KNO-artsen van diverse ziekenhuizen en slaapcentra (o.a. het Apneu Centrum Nederland en het Nederlands Slaapinstituut NSI). Helaas weet nog niet iedereen dat snurk- en/of apneuproblematiek meestal vrij eenvoudig oplosbaar is.

 

Bent u na slaaponderonderzoek verwezen voor het aanmeten van een MRA-beugel? Denkt u mogelijk zelf slaapapneu te hebben? Of is sprake van  snurkproblematiek? Dan kun u contact opnemen met onze praktijk voor een persoonlijk advies en/of een oplossing op maat.

Indien er bij u daadwerkelijk slaapapneu is vastgesteld na slaaponderzoek (PSG / PG) dan vergoedt uw basis zorgverzekering uw behandelkosten (let wel: eventueel eigen risico is voor eigen rekening).

Geen diagnose maar toch een anti-snurkbeugel?

Heeft u niet de diagnose slaapapneu, maar wilt u wel graag een anti-snurkbeugel? Dan bieden wij een op maat aangemeten ‘Easy Comfort’ snurkbeugel aan voor €499,99. Mogelijk vergoedt uw tandartsverzekering (een deel) van dit bedrag. Met deze scherpe prijs zijn wij veel voordeliger dan de meeste andere zorginstellingen in Nederland. Een specialistisch aangemeten Easy Comfort MRA is een zéér comfortabel en professioneel apparaat en wordt ook toegepast bij patiënten met apneu. De Easy Comfort is tezamen met de SomnoDent MRA dan ook de gouden standaard in de snurk- en apneubeugels.

Symptomen van slaapapneu

Twijfelt u over de aanwezigheid van slaapapneu? Hieronder vindt u de symptomen van het obstructief slaapapneusyndroom: OSAS. Herkent u zich in één of meerdere van deze symptomen? Dan heeft u mogelijk slaapapneu.

  • Overmatige slaperigheid overdag
  • Stokkende ademhaling
  • Herhaaldelijk wakker schrikken
  • Niet verfrissende slaap
  • Vermoeidheid overdag
  • Concentratieverlies
  • Meer dan 5 ademstops per uur tijdens het slapen (AHI>5)

Achtergrond van snurken en slaapapneu

Luid gesnurk kan een behoorlijk ongemak zijn. Niet alleen voor uzelf maar ook voor uw partner. Nederland telt meer dan een miljoen stevige snurkers. Helaas denkt men vaak dat er niets aan snurken te doen is. Gelukkig zijn snurkproblemen tegenwoordig goed behandelbaar. Snurken is het zagende en knorrende geluid dat ontstaat wanneer iemand ademt door een niet volledig geopende ademweg. Of u snurkt is sterk afhankelijk van uw lichaamsbouw. Mannen blijken vaker te snurken dan vrouwen. De kans op snurken en de ernst van het snurken nemen beide toe naarmate u ouder wordt. Verder kunnen lichaamsgewicht en medicijngebruik van invloed zijn.

De eigen slaapkwaliteit hoeft niet per se te lijden onder gesnurk. Regelmatig en luid gesnurk kan echter wel duiden op de aanwezigheid van het obstructief slaapapneu syndroom (OSAS) of kortweg (slaap-)apneu. Hierbij gaat gesnurk gepaard met ‘adem-stops’ die veroorzaakt worden door blokkade van de luchtweg. Deze stops verstoren de slaap en brengen gezondheidsrisico’s met zich mee. Iedere snurker zou zich daarom moeten afvragen of hij ook slaapapneu heeft.

MRA beugel

Stand van de luchtweg bij een slaapapneu

Zowel snurkproblemen als slaapapneu zijn meestal te verhelpen met behulp van een ‘MRA beugel’. MRA staat voor Mandibulair Repositie Apparaat: deze beugel beweegt de onderkaak een stukje naar voren tijdens de slaap zodat u meer ruimte krijgt om adem te halen. De werking van de MRA is inmiddels beproefd en bewezen en wordt tegenwoordig veelvuldig en succesvol toegepast. Meestal is een MRA een stuk comfortabeler dan het alternatief: een CPAP-masker. Het wennen aan een dergelijk masker blijkt vaak lastig te zijn. Bij zeer ernstige slaapapneu is een CPAP-masker helaas soms onvermijdelijk.

Praktische tips tegen snurken

  • Streef naar een gezond lichaamsgewicht (BMI niet hoger dan 25)
  • Drink 2 uur voor het naar bed gaan geen alcohol
  • Vermijd het liggen op uw rug tijdens de slaap
  • Kantel het hoofdeinde van uw bed iets omhoog of gebruik een extra kussen
  • Gebruik uw computer, televisie en smartphone niet vlak voor u naar bed gaat
  • Streef naar een vast ritme: ga dagelijks op eenzelfde moment naar bed én slaap voldoende (7 à 8 uur)

Onze partners

Logo Apneucentrum Nederlan
Apneu-tilburg-vroegh-logo-orthoflex
Snurken-Tilburg-Vroegh-Easy-comfort-logo
snurkbeugel Tilburg
MRA snurkbeugel tilburg